To første af 48 nye nordiske såkaldte lynladestationer til elbiler indviet i Fredericia og i Korsør tirsdag i sidste uge. Minister, borgmester og fagfolk satte strøm til i stedet for at klippe snor. Men stadig forsvindende få elbiler på danske veje.
Copy link address
Morten Kiilerich moki@jfmedier.dk
Annonce
Del med andre:
Copy link address
-
Energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Chr. Lilleholt (V), var med, da de to første af 48 nye nordiske såkaldte lynladestationer blev indviet tirsdag. Den ene i Fredericia. Ned til 15 minutter vil det fremover tage at mætte en elbil. Foto: Peter Leth-Larsen -
Tanken på det store service-, forretnings- og parkeringsareal ved motorvejsafkørsel 59 i Snoghøj har vundet en arkitekturpris. 12 stiliserede trækroner overdækker lynladestationen. Der er bede med birk, fyr, jordbærplanter og mynte - og betonplinte at sidde på. Tegnestuen Cobe Architects, København, står bag. Foto: Peter Leth-Larsen -
Lynladestationerne drives som joint venture mellem de to store elbilaktører Clever og E.ON og er støttet økonomisk af EU-Kommissionen. Konceptet skal ikke kun udbredes i Danmark og resten af Norden, men i hele Europa som led i grøn omstilling. Foto: Peter Leth-Larsen -
Lynladestationen i Fredericia ligger på Strevelinsvej og tilbyder 150 kilowatt-opladning med opgraderingsmulighed til 350 kW. Stationen vil i første omgang muliggøre opladning af et batteri med en rækkevidde på 400 kilometer i løbet af godt 20 minutter. Ladetiden vil - i takt med at ladekapaciteten øges, og nye teknologier udvikles - blive kortere. Foto: Peter Leth-Larsen -
Græs på toppen af den 400 kvadratmeter store overdækning. PR-foto: Rasmus Hjortshøj, Coast -
Tanken på det store service-, forretnings- og parkeringsareal ved motorvejsafkørsel 59 i Snoghøj har vundet en arkitekturpris. 12 stiliserede trækroner overdækker lynladestationen. Der er bede med birk, fyr, jordbærplanter og mynte - og betonplinte at sidde på. Tegnestuen Cobe Architects, København, står bag. Foto: Peter Leth-Larsen -
Lynladestationerne drives som joint venture mellem de to store elbilaktører Clever og E.ON og er støttet økonomisk af EU-Kommissionen. Konceptet skal ikke kun udbredes i Danmark og resten af Norden, men i hele Europa som led i grøn omstilling. Foto: Peter Leth-Larsen